Generelle praktiske informationer

Barnets egen fotobog

Når barnet starter i Georgs Æske, får I en fotobog med hjem. Her kan I sætte billeder ind af de personer/ting, der har betydning for barnet, og den må meget gerne løbende suppleres med nye billeder. Bogen følger barnet, mens det går i Georgs Æske.

Bleer

I skal som udgangspunkt selv medbringe bleer til jeres barn. Forældrene i Georgs Æske har lavet en fælles indkøbsordning af bleer, dog medbringer Blomsterkassens forældre selv bleer. Når man starter på ens stue, får man en anvisning til at tilmelde sig dette indkøb. Hvis man ikke ønsker at være en del af bleordningen, skal man selv sørge for bleer.

Børneulykkes forsikring

Georgs Æske har ikke nogen børneulykkesforsikring. Forældrene opfordres derfor til selv at tegne en ulykkesforsikring til deres børn – i den forbindelse er det vigtigt at sikre sig, at forsikringen også dækker tandskader, både i øjeblikket, men også evt. konsekvenser på sigt.

Komme & Gå hjem

Vi forsøger at bruge personaletimerne/vikartimerne, der hvor der er flest børn. Derfor har vi brug for, at I udfylder komme og hentetider på Aula. Ligeledes er det vigtigt at I giver besked, hvis jeres barn har sovet dårligt, har haft en svær morgen o.l., for at vi bedst muligt kan møde barnet hvor det er.

Vi beder om at I, senest kl. 8.30 giver os besked, hvis jeres barn ikke kommer.

Frugtordning i Æblekassen

I Æblekassen skal forældrene selv sørge for frugt til børnene og det er muligt at være med i en frugtordning. Ordningen administreres af forældrene og institutionen modtager en kasse frugt fra Årstiderne en gang om ugen. Hvis man ikke ønsker at være en del af frugtordningen, skal man medbringe to stykker frugt dagligt.

Påklædning og skiftetøj

Da vi ofte er ude på vores legeplads, er det vigtigt, at jeres børn er klædt på efter vejr/årstid. Medbring derfor altid passende overtøj samt regntøj og gummistøvler, til barnets garderobe. Derudover har hvert barn en kurv, enten på badeværelset eller i deres garderobe, hvor det er praktisk, at der ligger mindst 2 sæt skiftetøj. Husk at skrive navn i overtøj, skiftetøj, sko o.s.v.

På grund af sikkerhedshensyn, må børnene ikke have snore i jakker/trøjer, halstørklæde, o.l. Det samme gør sig gælende med smykker. Dette gælder både ude og inde. Derudover er det ikke godt at have plastikposer i garderoberne. En mulepose af stof er meget bedre til opbevaring af børnenes skiftetøj og overtøj.

Søvn i Georgs Æske

De mindre børn har mulighed for at sove til middag til afslappende musik. Vi har barnevogne til børnene under 2 år, små senge med soveposer eller sovemadrasser til sovebørnene over 2 år.

Vi mener, at børn har brug for at sove, når de er trætte! Derfor forsøger vi ikke at forstyrre børnene i deres søvn, så de får lov til at vågne af sig selv.  Dog kan der forekomme tidspunkter, hvor det er nødvendigt for familien, at vi sammen forsøger at ændre barnets sovevaner.

Vi vil meget gerne vide, hvis jeres barn har sovet dårligt, da det ofte påvirker den almene trivsel.