Dagens gang

Alle børnene har en dagstavle, der giver et overblik over dets dag, med afsæt i deres nuværende udviklingsniveau. Der er enten konkreter, foto eller Picto Selector alt efter, hvor barnet udviklingsmæssigt befinder sig. Dagstavlen giver barnet mulighed for at følge med i, hvad der skal ske løbet af dagen, hvilket kan skabe tryghed og forudsigelse for barnet. De børn der magter det, kan have forskellige valgmuligheder på deres tavle, til hvad de gerne vil lege med. Trods struktur og faste rammer er vi meget opmærksomme på, at barnets initiativer ses og følges.

Vi holder morgensamling på stuen hver morgen, hvor vi bl.a. arbejder med fælles opmærksomhed. Vi synger godmorgensang, og snakker om, hvem der er kommet og hvem der mangler. Herefter tager vi forundringsposer frem, der indeholder sange eller små historier.

Om formiddagen har børnene mest energi, så vi har valgt, at det er hér, vi er flest voksne. Derved kan vi bedst arbejde ud fra det enkelte barns LUP (Lærings- og UdviklingsPlan). Det kan omfatte leg med en pædagog, leg på egen hånd inde eller ude, leg med andre børn fra stuen eller på tværs af huset. De dage hvor vi har fysioterapeut eller logopæd om formiddagen, vil dette blive prioriteret for de børn, der har behovet.

Vores børn koncentrerer sig ofte i kortere perioder ad gangen, og har brug for små pauser i løbet af dagen. I middagsstunden er nogle inde i vores soverum for at sove eller hvile sig, nogle ser noget børnefjernsyn og andre leger ved bordet.