Legen og læringsrum

I Georgs Æske ser vi legen, som barnets vigtigste læringsrum. Vi tror på, at børn lærer meget om sig selv, sin omverden og andre igennem legen. Barnet får bl.a. erfaringer inden for kommunikation, samarbejde og problemløsning. I legen udvikler barnet sin fantasi og evne til at bearbejde og tilegne sig viden om omverdenen. Vi anerkender legen som noget unikt og centralt i forståelsen af, hvordan børn lærer og udvikler sig.

I Georgs Æske forstår vi læring som en individuel og social betinget proces, der skabes og udvikles i samspillet imellem mennesker. Læring finder sted ved tilegnelse af evnen til at løse problemer og opstille hypoteser. Ethvert barn er unikt, og barnet skal anerkendes og mødes, hvor det er, for at læring og udvikling finder sted.

Hvordan arbejder vi med at sikre udviklende lærings – og legemiljøer, herunder at have fokus på inddragelse af børneperspektiv og på hvordan voksne understøtter børnenes lærings- og deltagelsesmuligheder:

• Vi har valgt at opdele børn og voksne i tre basisgrupper; Spirekassen - vuggestuegruppen, Blomsterkassen - specialgruppen og Æblekassen – børnehavegruppen. Vi er meget bevidste omkring at børn, personale og forældre har behov for en tryg base.
  • Vi arbejder pædagogisk målrettet med at give alle børn muligheder for at deltage i fællesskaber på tværs af alder, udvikling, køn og kompetencer. Vi respekterer det enkelte barns ret til at trække sig fra fællesskabet, barnets behov for pauser og mulighed for at forholde sig observerende er en vigtig del af udviklingen af legekompetencer, og oplevelse af egne færdigheder.
  • Vi tilrettelægger dagen således, at der er mulighed for samvær i mindre grupper. Vi arbejder med at støtte børnene i at opbygge sociale kompetencer, og vi fungerer både som guider i den sociale kontakt, og som ”tolke”, der hvor børnenes kommunikation er meget forskellig. Som en naturlig del af det sociale samspil opstår der konflikter, og vi anerkender, at børnene som en del af deres udvikling markerer sig, og udfordrer hinanden for at udforske det sociale og følelsesmæssige samspil de indgår i.
  • I Georgs Æske benytter vi Tegn Til Tale, når det er meningsgivende for enkelte børn eller fællesskabet.  Dette giver mulighed for, at kunne kommunikere med hinanden, i et hus, hvor der findes flere forskellige måder at kommunikere på. Billedmateriale bruges i den udstrækning børnene har brug for det på alle tre stuer samt i fællesaktiviteter.
  • Hvis vi ser på de fællesskaber børn selv laver, så vælger de at være sammen med nogle som bidrager på lige fod. Så inklusion handler rigtig meget om, at skabe nogle rammer, hvor alle bidrager med noget og hvor alle bliver set, hørt og forstået. Det er de voksnes opgave at skabe disse rammer. Det afspejler sig i den måde vi tilrettelægger aktiviteter på tværs af stuerne, og åbner op for muligheden for, at man kan etablere relationer på tværs af alder, udvikling, køn, etnicitet o.a