Inklusion i Georgs Æske

I Georgs Æske lægger vi vægt på anerkendelse og gensidig respekt. Alle er ligeværdige og vi ser forskelligheder som en ressource. Vi vægter det enkelte barns selvværd højt, da barnets oplevelse af sig selv danner baggrund for, hvordan barnet trives og udvikler sig. Personalet i Georgs Æske har i dagligdagen fokus på barnets generelle sundhed og trivsel.

Alle børn i Georgs Æske skal opleve sig set, hørt og forstået. Sproget er en forudsætning for at kunne udtrykke sig og kommunikere med andre. Vi forstår sprog som værende et bredt begreb. Ud over det talte sprog kommunikerer man på mange andre måder, f.eks. med kropssprog og mimik. Vi anvender bla. også Tegn til Tale, tavlebilleder, skriftsprog og elektroniske medier, når det er meningsgivende i fællesskabet.

I Georgs Æske lægger vi i det daglige arbejde vægt på anerkendende relationer og inklusion. I inkluderende fællesskaber, udvikler barnet sig og opnår styrke og betydning, der giver adgang til at give samt opnå anerkendelse. Alle børn er lige vigtige for fællesskaberne. Alle har ikke de samme kompetencer, men alle har noget at tilføre fællesskaberne. I inkluderende fællesskaber udvides børnenes kendskab til børn og voksne fra de andre stuer. Vi er inspireret af Rasmus Alenkærs definition af kvalitativ inklusion.

I Georgs Æske opstår der mange forskellige fællesskaber i løbet af en dag. Det er ikke meningen, at alle børn skal inkluderes i alle fællesskaber, men det er vigtigt at alle børn oplever sig inkluderet i mindst et fællesskab. Vi ser vores rolle som voksne, som værende dem der støtter, guider og tilrettelægger inkluderende rammer for alle børn. Vi er bevidste om, at vi som voksne er rollemodeller for børnene, og hvordan de inkluderende fællesskaber lykkes hænger sammen med, om og hvordan vi som voksne selv indgår i inkluderende fællesskaber. Man er ikke nødvendigvis inkluderet i et fællesskab fordi man fysisk er tilstede. Men man kan godt føle sig inkluderet selvom man er i periferien af et fællesskab.

Hvis vi ser på de fællesskaber børn selv laver, så vælger de at være sammen med nogle der bidrager på lige fod. Så inklusion handler rigtig meget om, at skabe nogle rammer, hvor alle bidrager med noget og hvor alle bliver set hørt og forstået. Det er de voksnes opgave at skabe disse rammer. Det afspejler sig i den måde vi tilrettelægger aktiviteter på tværs af stuerne, og åbner op for muligheden for, at man kan etablere relationer på tværs af alder, udvikling, køn, etnicitet o.a.