Børnesyn

Personalet i Georgs Æske tager udgangspunkt i, at børn lærer forskelligt. Nogle børn tilegner sig primært viden og erfaring visuelt (ved at se tingene), andre auditivt (ved at høre). Nogle lærer ud fra den kinæstetiske sans (ved at være en fysisk aktiv del af læringsprocessen) og endvidere lærer nogle taktilt (ved at røre). Med udgangspunkt i denne viden, understøtter personalet i Georgs Æske det enkelte barns stærke og mindre stærke sider, ved at skabe og tilbyde et varieret og positivt læringsmiljø.

Hverdagen i Georgs Æske skal byde på genkendelighed og forudsigelighed og med afsæt i det enkelte barns forudsætninger, skal dagligdagen indeholde overraskelser og inspiration som får børnene til at undres. Personalet lægger vægt på at hjælpe børnene med at fordybe sig, og børnene støttes i og udfordres på deres nysgerrighed, kreativitet og fantasi for at udvikle sig og tilegne sig viden – for at lære.

Personalets rolle er at guide og støtte børnene, så de får optimale lærings- og udviklingsbetingelser. Børnene har i et læringsmiljø krav på at møde anerkendende, tydelige og engagerede voksne, som har fokus på både det enkelte barn og børnegruppens trivsel, læring og udvikling. I Georgs Æske ønsker vi at børnene lærer med udgangspunkt i de voksnes viden og erfaringer og via egne initiativer samt nysgerrighed.

Personalet i Georgs Æske påtager sig ansvaret i relationen mellem barn og voksen. Dvs. vi ønsker at være tydelige, omsorgsfulde voksne, der tør at sige ærligt til og fra. Det er vigtigt for os, at børn og forældre har en fornemmelse af en tillids- og betydningsfuld relation.

Vi arbejder bevidst med den voksnes rolle. Vi placerer os, afhængig af situationen, ved siden af, foran eller går bag ved børnene i deres læringsproces.