Pædagogik i Æblekassen

Pædagogik

Personalet i Æblekassen arbejder ud fra nogle fælles pædagogiske mål, og her er nogle af de ting, vi har fokus på i dagligdagen:

• Vi har først og fremmest fokus på legen
  • Vi er nysgerrige på det enkelte barns perspektiv
  • Vi støtter børnene i at lytte til hinanden
  • Vi hjælper børnene med at sætte ord på og håndtere følelser - både de rare og de svære
  • Vi pjatter, griner og laver skæg
  • Vi opfordre børnene til at bruge deres fantasi, ved at inddrage dem i Æblekassens univers af røverhistorier
  • Vi opfordrer børnene til sprogligt, at sige til og fra overfor hinanden – og respektere udmeldingen fra det andet barn
  • Vi snakker om forskelligheder – og prøver at forstå hinandens
  • Vi trøster og sætter også plaster på
  • Vi støtter spirende venskaber
  • Vi lægger vægt på at tale pænt til hinanden
  • Børnene deltager i praktiske opgaver f.eks. borddækning og dét at ”skære frugt”
  • Og så læser vi bøger, spiller spil, saver og snitter, leger, bruger vores sanser, laver bål, tager på tur, snakker, reflekterer over verden og livet, hygger, leger, cykler, laver perler, bygger huler, er ude i naturen og passer på den, larmer, er stille, leger og meget, meget mere...