Kostpolitik i Georgs Æske

Børns kost er vital for deres for deres trivsel, sundhed og udvikling

Alle børn i Georgs Æske får tilbudt frokost, som er fremstillet i vores eget køkken.  Vi tilbyder en sund og ernæringsrigtig kost, som hovedsagelig er økologisk og årstidsbestemt. Madplanen bliver tilrettelagt efter Fødevarestyrelsens anbefalinger for hvad børn i alderen 0-6 år har brug for.

På alle stuer serveres der et formiddagsmåltid i forbindelse med morgensamlingen. Dette består af brød og frugt eller grønt.

Til frokost veksles der mellem kød, suppe, fisk, grød, vegetar og ”smør selv”-dage. Den ugentlige madplan hænger på opslagstavlen ved indgangen til Georgs Æske, så forældrene kan følge med i, hvad børnene får at spise. Børnene kommer således til at smage meget forskellig slags mad og langt de fleste børn spiser maden, når de oplever at deres venner synes at det smager godt og de selv har smagt på det.

Om eftermiddagen tilbydes børnene eftermiddagsfrugt. Som regel får Spire- og Blomsterkassen frugt og brød. Der kan også være pastasalat, yoghurt, pizzaboller m.m.

Æblekassen har en forældredrevet frugtordning, hvor igennem der indkøbes økologisk frugt, grønt og knækbrød. Enkelte fravælger denne ordning og tager selv to stykker frugt med hver dag.

Der tilbydes vand til alle ved måltiderne og mælk til Spire- og Blomsterkassen ved én af frugtsamlingerne.

Måltidet i Georgs Æske

Vi gør meget ud af, at måltiderne skal være rare at deltage i og foregå i en rolig og hyggelig atmosfære.

Vi bestræber os på at tage hensyn til det enkelte barn og dets rytme, specielt de helt små børn og børn med særlige behov. Til de børn, som har brug for helt specielle kosthensyn, kan der udarbejdes en særlig kostplan i samråd med en læge/diætist.

Har dit barn en lægedokumenteret allergi eller anden sygdom, som gør, at vi ikke kan give dit barn den mad det kan tåle, kan I blive fritaget for madordningen, og skal ikke betale mad-delen af egenbetalingen.

Ønsker du info om allergener i kosten, så se nedenstående link.

Link til information om de 14 allergener

Fødselsdage

Fødselsdag er en stor begivenhed - især for børn. Det skal naturligvis fejres, og det vil vi meget gerne være med til i Georgs Æske. Snak med personalet på stuen i god tid om en dag der passer. Fødselsdagen kan holdes både i Georgs Æske eller hjemme hos jer.

Vi vil gerne slå et slag for, at en god fødselsdag ikke behøver at involvere en masse sukkerholdige fødevarer. Der findes mange sunde og sjove alternativer.

Børnene skal ikke have slikposer eller lignende med hjem fra fødselsdagen.

Link til Fødevarestyrelsen Find Smiley

Link til Fødevarestyrelsens hjemmeside, Alt om kost, hvor anbefalinger for hvad børn fra 0-6 år har brug for kan findes.