Fysioterapi & Logopæd.

Fysioterapi i Blomsterkassen

I Blomsterkassen kan vi som udgangspunkt tilbyde de børn der har behov for fysioterapi, at de to gange om ugen er sammen med vores børnefysioterapeut. Dette kan dog variere efter behov. Træningen foregår i leg og samspil med fysioterapeuten, og udgangspunktet er det hele barn. De trænede motoriske funktioner indgår på meningsfyldt vis i forhold til barnets zone for nærmeste udvikling.

Fysioterapeuten vejleder personalet i aktiviteter der kan hjælpe det enkelte barn i dagligdagen. Oftest er kontaktpædagogen også med barnet til fysioterapi. Nogle børn har gavn af at der er et andet barn med til fysioterapi, enten fra egen stue eller fra de andre stuer i huset.

I vores kælder har vi et fysioterapirum, hvor der er en tavle, som kan tydeliggøre hvad der er på dagens program for børnene. Fysioterapien kan også foregå udendørs eller oppe i Blomsterkassen. Ligeledes kan fysioterapien også være cykeltræning m.m..

Taleundervisning i Blomsterkassen

I Blomsterkassen er det muligt, at modtage talepædagogisk undervisning af en logopæd, hvis barnet har behov for det. Logopæden kommer én formiddag om ugen.

Undervisningen foregår i leg og samspil med logopæden og udgangspunktet er det hele barn. Undervisningen indgår på meningsfyldt vis i forhold til barnets zone for nærmeste udvikling. Det er vigtigt at undervisningen tilrettelægges således, at barnet yder sit bedste, og oplever glæde ved at kommunikere.

Undervisningen foregår både i enerum og i Blomsterkassen, sammen med det pædagogiske personale. Logopæden vejleder personalet i aktiviteter i dagligdagen, hvor barnets kommunikative kompetencer skærpes og udvikles.