Ugens gang

Ugens gang i Æblekassen

I løbet af ugen har vi forskellige aktiviteter, alt efter hvad der giver mening for gruppen. Det kan f.eks. være:

• Skolegruppe
  • Brobygning
  • Læseleg
  • Bevægelses lege inde, ude eller i kælderen
  • Kreative aktiviteter
  • Udeleg
  • Fri for mobberi

Brobygning

Brobygning er til for at gøre overgangen fra vuggestue til børnehave mere overskuelig, for de børn som snart vil opleve dette stueskift.

Det handler om at knytte bånd mellem de ældste vuggestuebørn og de yngste børnehavebørn. At blive kendt med Æblekassen, de voksne på stuen og hvordan dén verden ser ud. På den måde, så er både børn, voksne, stuen og rammerne lidt mere kendte, når barnet skal gå fra vuggestue til børnehave.

Skolegruppen

I vores hus samler vi de kommende skolebørn i en skolegruppe et par gange om ugen i perioden januar til maj, hvor vi arbejder med forskellige aktiviteter for førskolebørn.

Vi mødes med andre førskolebørn fra vores distrikt i samarbejde med Grønnevang skole og HFO, for at lette overgangen fra børnehave til HFO / skole.

Ved skift fra børnehave til skole starter et nyt kapitel i barnets liv. Det er vigtigt, at både børnehave, skole og forældre samarbejder, forbereder og bakker op, når barnet skal slippe den velkendte hverdag i Æblekassen til fordel for en på mange måder anderledes skolehverdag. Vi tror på at vi sammen kan gøre en forskel!

Fri for mobberi

Vi er i gang med at implementere "Fri for mobberi" i Æblekassen.

Fri for mobberi er udviklet af Mary fonden, og handler om social kompetencer og sociale spilleregler.

I kan læse mere om Fri for mobberi på