Forældresamarbejdet i Blomsterkassen

Vi har stor respekt for, at det er forældrene, der ved mest om deres eget barn. Vi kender børnene fra vores hverdag med dem. Det er derfor vigtigt, at vi er i tæt dialog med hinanden, så vi sikrer de bedst mulige udviklingsbetingelser for barnet. Det gør vi gennem et udvidet forældresamarbejde, f.eks. ved at holde samtaler efter behov og deltage i hospitalsbesøg, ud over de mere formaliserede samtaler.

Den daglige kontakt med forældrene prioriterer vi højt enten ved en snak, når barnet afleveres og hentes eller ved at skrive i barnets bog. Der kan være ting, der er sket hjemme, og der kan være sket noget i Blomsterkassen, der er vigtigt at få delt med hinanden.

Der er forskellige møder mens barnet går i Blomsterkassen. Vi afholder altid et opstartsmøde inden barnet starter, for at høre om barnets kompetencer og udfordringer, vi snakker om indkøring og fælles forventninger. Efter ca. tre måneder afholder vi er opfølgningsmøde, for at høre hvordan det går samt hvad der er fokus på i arbejdet med barnet. Der er statusmøde én gang årligt, hvor vi taler om barnets trivsel og udvikling.

Èn gang årligt afholder vi konference, af 1½ times varighed. Her deltager forældre, kontaktpædagog, referent, fysioterapeut, logopæd, handicaprådgiver, PPR psykolog og leder. En uge før mødets afholdelse udsendes en dagsorden samt et skriftligt oplæg, som er udarbejdet af de fagpersoner, der er omkring barnet. Konferencen fungerer også som et revisitationsmøde. Det betyder, at der tages stilling til, om barnet er velplaceret i Blomsterkassen.

Efteråret før mulig skolestart afholdes en skolekonference. Her drøftes muligheder for skolestart og skolevalg. Her deltager de faste konferencedeltagere. Det er vores psykolog fra PPR, der laver en indstilling til skoleplacering. Før barnet starter i skole holder vi et overleveringsmøde med relevante personer fra den nye skole, forældre, kontaktpædagog samt evt. logopæd og fysioterapeut. Formålet er at sikre barnet og forældre den bedst mulige overgang til den nye verden, der venter.

To gange årligt afholder vi fælles forældremøde i Georgs Æske, hvor der også er valg til bestyrelsen. To af pladserne i vores bestyrelse skal helst besættes med forældrerepræsentanter fra Blomsterkassen. Som selvejende institution er bestyrelsen repræsenteret ved forældre, personale og Danske Daginstitutioners Landsorganisation.

Som udgangspunkt bliver der taget beslutningsreferat ved hvert møde.